ponedeljek, 27. maj 2013

Boris Novak - PAVLIHOVA FRAČA

Hotel sem biti Jule VrbiČ
Glavnega urednika in direktorja Juleta Vrbiča sem poznal že od mladih nog. Bil je sošolec moje tete Dorate. Kadar sva ga srečala v mestu, mi ga je pokazala:
»Vidiš, tole je pa Jule Vrbič, urednik Pavlihe.«
Pavliha je bil takrat pojem novinarstva. Vrbič je bil od hriba odvaljena skala. Velik in močan, gostih sivih las in twainovskih brk. Ker sem bil vedno za vice, je bil urednik Pavlihe eden od mojih mladostnih herojev. Želel sem si, da bi, ko bom velik, postal Vrbič.
Seveda se mi še sanjalo ni, da je bil prej, preden je prišel k Pavlihi, na radiu in še prej kapetan udbe. Tudi tega ne, da so urednika Janeza Kranjca odžagali zaradi nekega trapastega vica in poslali delat red Juleta Vrbiča, ribiča, lovca in bivšega kapetana udbe. Pod njim je Pavliha dosegel svoj razcvet. Leta 1962 je imel 60.000 naklade, potem pa je začel strmo padati in nikoli več se ni pobral. Kajti tedaj se je razmahnila televizija, avtomobilizem, zrasel je standard, vici so bili v mnogih drugih revijah: Jani, Tovarišu, Nedeljcu itd. Kritični so postali vsi časopisi in Pavliha je začel ugašati.

Legenda o Juletu Vrbiču pripoveduje, da so ga 84 krat tožili, izgubil pa je eno samo tožbo. In to zaradi članka o oslu, ki ga je nekdo hotel izvoziti. Bil je obsojen na simbolično denarno kazen en dinar. Kmalu zatem je objavil humoresko o človeku, ki je hotel uvoziti venec za na grob, pa cariniki niso vedeli, ali naj ga carinijo kot cvetje ali zelenjavo.

Ena njegovih slavnih je bila tudi risba, na kateri plače lovijo standard, množica pa vpije: TEMPO! TEMPO! TEMPO! Takrat ga je zaradi žalitve tožil predsednik sindikatov Svetozar Vukmanović Tempo, ki se je pozneje delal takega človekoljuba in svobodomiselnega liberalca in demokrata. Vendar je tožbo izgubil. Menda se je pritoževal Titu, pa se mu je ta samo smejal in mu rekel, naj gre tožit, če mu kaj ni všeč. Juleta so spraševali, kaj bo naredil, če bo izgubil in ga bo Tempo spravil za rešetke. Jule se je odrezal:
"Za rešetkami bom sedel in skandiral: po–tem, po–tem, po– tem!"
Bil je reden gost pri Slamiču in pozneje pri Šestici. Ker je bil kapetan udbe, je poznal skoraj vse politike in se je smukal med vrhovi. Kadar mu je kdo težil po telefonu, mu je Jule rekel:
"Daj, ne serji. Pejd, greva jutr na sulca!"
Ali pa:
»Daj no mir! Greva čez vikend na srnjaka!«
In je bila zadeva rešena.
Jaz tega nisem vedel. Če bi, bi prosil udbo, naj mi dá vsaj čin poročnika, da bi lažje urejal Pavliho.
Potem bi lahko rekel Šetincu:
"Dej, Franček, ne serji. Pejd, greva na medveda. Al pa vsaj na gamsa na Kosovo!"


Tri mesece strahu
Poleti sem se s Kovačem in Burgerjem že vse dogovoril. Ko sem imel v rokah sklep delavskega sveta Pavlihe, da sem sprejet na mesto odgovornega urednika, sem dal v Delu odpoved nekako takole:
"Podpisani Bogdan Novak, zaposlen na delovnem mestu urednika centralne redakcije, izjavljam, da ne želim več združevati dela in sredstev v Delu niti v kateremkoli TOZD ČGP Dela. Delovno razmerje mi zaradi trimesečnega odpovednega roka poteče 31. septembra 1980."
Potem sem nesel odpoved v modri kuverti, naslovljeni na Koprivca, v vložišče pri vratarju, naj ga dostavijo na naslov. Jak Koprivc je pozneje izjavil, da tako kratke in nesramne odpovedi še ni dobil.

V Delu je nastal preplah. Ponujali so mi, da lahko odidem takoj. Vendar sem jih vljudno zavrnil, češ da imam pravico in dolžnost po statutu ostati še tri mesece po odpovedi na svojem delovnem mestu.
Vedel sem, kje jih čevelj žuli: bali so se, da jim bom v teh treh mesecih kaj podtaknil v časopis. Revčki. Stalno so se bali za svojo kariero, da jim bo kdo kaj zakuhal v časopisu in bodo padli v nemilost pri politiki, s čimer bo konec napredovanja. Prav smilili so se mi.
Nekateri so bili še bolj papeški od papeža. Vsi so vedeli, da je Koprivc besen, ker grem na Pavliho, a preprečiti mi tega ni mogel, čeprav je bil član CK. In tu je nastopil njegov oproda, strokovnjak za partijo in ping pong (ti dve področji je namreč pokrival: prvo zaradi kariere, drugo iz veselja) Vlado Šlamberger. Kadar sem po odpovedi kaj pripomnil ali predlagal na seji uredniškega odbora, je posmehljivo rekel z njemu lastno nesramnostjo biciklista, ki tlači navzdol, pa krivi hrbet navzgor, oziroma goloba, ki ti na tleh je iz roke, ko pa je nad tabo, ti serje na glavo:
"Takšne uredniške finte boste uveljavljali v Pavlihi, Bogdan." Potem sem ga enkrat natulil in je še Poč potegnil z mano, naj privatne zajebancije prihrani za pozneje. Zvil se je kot kača, skril strupenjake in čakal, kdaj bo spet usekal.

Preden sem se poslovil od Dela, me je na nekem pikniku centralne redakcije pomočnik glavnega urednika Miro Poč v Koprivčevem imenu nagovarjal, naj bi ostal v Delu, ker da me tu čaka še lepa prihodnost. Poč je sicer precej pil, toda tudi mrtvo pijan je takoj zagledal na fotokopiji špigla napako in uperil prst vanjo: "Kaj pa ta bedarija? Kaj je to, ta mau, a?"
Imel je strahovito rutino in je opazil napako na pet metrov. In znal je organizirati delo, narediti časopis, česar Koprivc in Dolničar nista znala. Zato je bil Poč njuna desna roka. Žal pa je nekoč nadrsal zaradi neke reportaže, menda je interveniral Kraigher, in od takrat je imel premočno razvit cenzorski čut. Sicer pa je bilo prijetno delati z njim, ker je bil bister profesionalec in predvsem je ločil med tem, kdaj je čas za zajebancijo, kdaj pa za resno delo.

Hotel sem se otresti Poča z nekaj duhovitostmi, pa mi ni dal miru in mi je mirno rekel, naj se ne zajebavam, ker se resno pogovarja z mano. Zato sem mu odgovoril:
"Poslušaj, Miro. Od malega je moja želja postati urednik Pavlihe. Začel sem kot avtor humoresk, satire in aforizmov. Ne kot novinar. To je moj življenjski cilj, postati Jule Vrbič. In od tega me ne bo odvrnila nobena kariera v Delu. Mogoče ga lomim. Mogoče ne bom zadovoljen v Pavlihi. Ampak tega ne vem, dokler ne bom poskusil. In jaz hočem poskusiti, sicer bom vse življenje nezadovoljen."
Miro mi je rekel, da tega ni vedel in da me razume. Da me ne bo več prepričeval.
"Veliko sreče ti želim," mi je stisnil roko.
Od takrat sem imel mir.

Ni komentarjev:

Objavite komentar