nedelja, 26. maj 2013

Bogdan Novak - PAVLIHOVA FRAČA

Kmalu bo meso!
Po vsem garanju v desku se je nemalokrat zgodilo, da je prišel Koprivc iz gostilne in se zapičil v kakšen tekst, kaj popravil in kaj dodal. Moj sourednik deska Stres, s katerim sva se tedensko izmenjavala popoldne in ponoči, ga je ob taki priložnosti kar na kratko nagnal:
»Ma kaj je, Jak? Ni bilo dobro vino v oštariji? Al si si ga naložu preveč, da ga zdej komaj nosiš? Pejd no proč! Tukej delamo, ne popivamo. Mi bomo popivali potli, k bomo svoje naredli. No, kar pojdi v svojo sobo, pa mir dej, če hočeš, da ti bomo cajteng naredli.«
Jasno, da po takšnih dogodkih Koprivc ni imel več avtoritete. Pač pa se je na seji uredniškega odbora pritoževal, češ da se sploh ne upa več priti v desk, da ga grdo gledamo, toliko da ga ne naženemo.

Sam sem skušal obdržati spoštljiv odnos do njega, kajti končno je bil moj glavni šef. A precej čuden patron. Nikomur ni hotel dati roke, ker se je bal bacilov. Kljuke je odpiral s komolcem, neprestano si je umival roke v svojem posebnem stranišču. Nosil je dežnik tudi ob lepem vremenu. In ob vsej tej previdnosti je nekoč dosti pozneje hudo zbolel ob partijskem obisku v Španiji. Menda je dobil neki čuden virus.

Nekoč smo na uredniški seji sklenili, da ne bomo več dajali podobnih naslovov: Meso bo kmalu. Že jutri pralni praški. Itd. Ker ne jutri ne kmalu ni bilo ne mesa ne pralnih praškov ne kave in podobnega. Bili smo v času velikega pomanjkanja. Potem so bralci besno klicali Delo in zmerjali glavnega in odgovornega urednika, kaj pišemo laži. Dobivali smo tudi pisne proteste.
S tem sem se močno strinjal, ker objektivno gledano smo s takšnimi naslovi bralce vlekli za nos. Končno nismo mi odgovorni za pomanjkanje mesa in vsega drugega. V člankih pa je treba točno napisati: komite za informiranje obljublja, da bo kmalu meso. Tanjug poroča, da bodo jutri pralni praški. Naj se ve, kdo obljublja v prazno.
Koprivc je zahteval, da se ta dogovor zapiše v zapisnik uredniške seje.

Naslednji dan smo v desku obupano iskali naslov za petnajst vrstic dolg enokolonec, ki je po Tanjugu sporočal, da bo kmalu dovolj mesa. Redaktor Igor Žitnik si je belil glavo in potem mi je porinil članek čez mizo, češ da ne izumi nobenega naslova, razen da bo meso kmalu. Skupaj sva si razbijala glavo in končno dala neki naslov, ki ni imel nobene zveze z vestičko. Kaj se hoče. Tak je dogovor.
Zvečer je prikorakal v desk Koprivc in malo pogledal fotokopije strani.
Tole je pa slab naslov, mi je rekel.
Drugega se ne domislimo, sem mu odvrnil. Lahko nam pa pomagate in najdete boljšega. Z Žitnikom sva se mučila celo uro. Najprej on, potem oba, pa nič.
Jak je petnajst minut buljil v vestičko, podpiral si je glavo, potil krvav pot in na koncu rekel:
Res ne gre drugače. Kmalu dovolj mesa. Drugega ni mogoče narediti. Naslov mora biti vseeno privlačen.
Toda dogovorili smo se... sem zajecljal.
Vseeno, je rekel Jak. Naredimo izjemo.

Naslednji dan sem vložil pismeno pritožbo na uredniški odbor. Ker smo se dogovorili, da takšnih naslovov ne bomo dajali.
Takoj naslednji dan pa pride glavni urednik v desk in mi zbija avtoriteto tako, da sam prvi krši sprejeti dogovor. To pa presega vse meje!
Stvar je bila obravnavana šele v ponedeljek, ko sem bil nočni urednik. Stres, ki je bil na seji, mi je povedal, da je Jak zaradi pritožbe čisto ponorel. Vzel je svinčnik in ga vrgel ob tla ter rjul, da bi bil rad bolj državotvoren kot on.

Vi ste ravno prav žleht
Z ženo sva nakupovala v Astrini veleblagovnici na Titovi, ko naju je na poti v avto srečal generalni RTV in predsednik Društva novinarjev Slovenije Božo Kovač. Povabil naju je v Astrin bife na sok ali kavico, saj je znan kot izrazit borec proti alkoholizmu.
Prav radoveden sem bil, o čem bi se rad pogovoril z menoj. Poznala sva se že dolgo, saj je bil moj glavni urednik pri Dnevniku. Božo je začel kar naravnost.
Rekel mi je, ali bi šel za odgovornega urednika Pavlihe. S tem, da bi čez leto dni, ko bo šel v pokoj sedanji šef Ludvik Burger, prevzel tudi direktorstvo in glavno uredništvo Pavlihe. Njegov argument je bil takšen:
»Vi ste dober novinar, to ste dokazali v Sarajevu, pa tudi zdaj v Delu. Sposobni ste, pa tudi ravno dovolj žleht in pikri, pa smisel za humor imate.«
Odgovoril sem mu, da sem ravno dovolj sit slovenskega novinarstva, da sem začel razmišljati, kam bi odšel v novo službo. Prav rad sprejmem njegovo ponudbo.
Rekel mi je, da se ne mudi, zdaj mi je samo vsadil črva v koleno, kot bi temu rekel najin skupni znanec Špazzapan. Naj lepo v miru razmislim in ko bo stvar aktualna, me bo poklical.
Povedal sem mu, da sem pred letom dni že hotel v Pavliho, vendar me Koprivc ni pustil. Pričakuje naj, da mu bo Jak delal hude težave. A Božo je rekel, da vse ve in naj si ne delam sivih las zaradi tega, bo že on uredil.

Zadeva mi je bila všeč. Bil sem sit Dela, Koprivca in Dolničarja in tlake v desku. Vmes med menoj in Koprivcem je bil še odgovorni urednik Boris Dolničar, naiven fant, ki ni bil niti senca današnjega ostrega radijskega komentatorja. Kadar je kaj rekel na seji, mu je pomočnik glavnega urednika Poč rekel:
»Dej, Pišuka, tih bod!«
In Boris je umolknil in naredil, kar so mu ukazali. Sicer je bil zasebno pošten in sploh ne slab fant. Se je pa vsaki stvari čudil z odprtimi usti:
»Uh, pišuka, a res?«
Zato smo ga med seboj klicali Pišuka. Vendar nikoli ni bil takšna pišuka, da ne bi vedel, da bo naredil kariero le, če bo trdno na partijski strani, naj mu ukažejo karkoli. Očitno pozneje, ko je prišel na radio, ni bilo nikogar več, ki bi mu rekel »Dej, Pišuka, tih bod!« in fant se je razgovoril v spretnega radijskega komentatorja.

3.B. Novak - PAVLIHOVA FRAČA - Bil naj bi žagar, Novo trčenje 
2. B. Novak - PAVLIHOVA FRAČA - Nagrada Tomšičevega sklada, Spopad z Mahkoto 
1. B. Novak - PAVLIHOVA FRAČA - Teleksova uvertura 

Ni komentarjev:

Objavite komentar